Porady pisanie prac zaliczeniowych

Porady z zakresu pisania prac zaliczeniowych

Dlaczego wymagają od nas pisania prac zaliczeniowych?

Niewątpliwie wszystko, co robimy, powinno mieć swój cel. Nie inaczej
jest z pisaniem pracy zaliczeniowej. Nie piszemy jej po to, żeby profesor miał
co robić po zajęciach, albo tylko dlatego, że ktoś tego od nas wymaga. 

Dla wielu studentów praca zaliczeniowa stanowi pierwszą wypowiedź pisemną, która przygotowuje go do dalszego rozwoju naukowego. Służy zatem nauce pisania – pisania profesjonalnego, rzetelnego, w stylu naukowym. Nie znaczy to, że praca
tego typu musi być pracą naukową (twórczą).

Od studenta nie wymaga się opracowania twórczego. Wprawdzie też nie zabrania się go, jednak ten nie jest jeszcze zdolny do twórczej syntezy i analizy. To właśnie jednym z celów tworzenia pracy zaliczeniowej jest nauczenie studenta warsztatu naukowego (a przy tym staranności, rzetelności, precyzji wypowiedzi itp.), który następnie pozwoli mu na dalszą pracę i rozwój, cechujący się już walorami w pełni naukowymi – np. pisanie artykułów naukowych, glos czy pracy dyplomowej, która ów element twórczy zawierać już będzie. 

Pisanie pracy zaliczeniowej jest zatem nauką twórczego kreatywnego myślenia, szukania źródeł wiedzy i tworzenia, co ostatecznie pozwoli studentowi się rozwijać. 

Dlaczego warto pisać pracę
Aspekty techniczne pisanie pracy

Techniczne aspekty pisania...

W wielu uczelniach stosowane są poniższe wymagania dotyczące pisania prac zaliczeniowych, są one podobne jak w przypadku pisania prac dyplomowych, a więc oswajają studentów z właściwym formatowaniem prac:

·         Prace zaliczeniowe należy pisać w formacie A4, stosując następujące marginesy: górny i dolny – 2,5 cm, prawy i lewy – 2,5 cm.

·         Praca zaliczeniowa powinna liczyć od 3 do 8 stron maszynopisu.

·         Treść pracy proszę napisać w edytorze WORD, czcionką Times New Roman 12 pkt, zachowując dla wszystkich akapitów 1,5 wiersz odstępu między wierszami.

·         Tytuł pracy powinien zostać napisany pogrubioną czcionką Times New Roman 14 pkt.

·         Pod tytułem warto umieścić streszczenie pracy (od 3 do 6 linijek) – czcionka Times New Roman 10 pkt.

·         Wszystkie rysunki, wykresy i tabele umieszcza się bezpośrednio w tekście lub wypełnia nimi całe strony z opisem umieszczonym bezpośrednio pod nimi.

·         Numery i tytuły rysunków, wykresów oraz tabel należy umieścić zgodnie z zasadami tak jak przy pisaniu prac dyplomowych, a więc tytuły tabel nad tabela a tytuły rysunków i wykresów pod nimi.

·         Wykaz literatury umieszcza się w porządku alfabetycznym na końcu pracy (nazwisko i inicjał autora).

·         Dla całego tekstu pracy stosuje się przypisy dolne o numeracji ciągłej – czcionka: Times New Roman 10 pkt.

·         Strony pracy należy ponumerować w prawym dolnym rogu.

·         Na stronie tytułowej można podać Imię i Nazwisko Autora, symbol Wydziału oraz rok studiów, czasami wymagany jest także numer albumu Autora.

Jak odpowiednio wybrać temat pracy zaliczeniowej?

Wybór odpowiedniego tematu pracy zaliczeniowej to połowa sukcesu. Ważne jest, by temat był ciekawy i wzbudzał zainteresowanie. Powinien być interesujący nie tylko dla studenta, który pracę pisze, ale także dla profesora, by miał on ochotę uczestniczyć w procesie jej tworzenia , a co najważniejsze w ogóle ją przeczytał i wysoko ocenił.

Temat pracy zaliczeniowej, podobnie jak pracy licencjackiej, magisterskiej , czy nawet doktorskiej powinien cechować się kilkoma istotnymi cechami:

 1. Powinien być ważny i użyteczny pod względem poznawczym oraz prowadzić do pogłębienia dotychczasowego zakresu wiedzy naukowej;

2. Powinien być ciekawy, zarówno dla osoby piszącej, jak i odbiorców pracy, w tym profesora;

3. Powinien przedstawiać ciekawą problematykę, pogłębiającą wiedzę studenta;

4. Praca zaliczeniowa powinna dogłębnie, merytorycznie opisać zakładany aspekt naukowy;

5. Temat pracy powinien być możliwy do zrealizowania w związku z dostępną literaturą przedmiotu.

Często to profesorowie wskazują tematy prac zaliczeniowych, ale zdarzają się przypadki, w których to student ma dokonać własnego wyboru. Jeżeli  nie masz pomysłu na temat własnej pracy naukowej skontaktuj się z nami… Jesteśmy w stanie Ci pomóc. Na bazie wybranego tematu możemy także przygotować wymagane opracowanie.

Wybór tematu pracy
Pisanie pracy zaliczeniowej

Od czego zacząć pisanie...

Dostajesz temat i… piszesz. Niby nic prostszego. Pamiętaj jednak, że z reguły nie powinieneś opierać się wyłącznie na ogólnikowych stwierdzeniach. Rolą Twojej pracy nie jest informowanie czytelnika o sprawach, o których wszyscy wiedzą, lecz oryginalne ujęcie tematu i – jeśli istnieje taka możliwość – merytoryczne i ciekawe rozwiązanie danego problemu.

Jeśli chcesz pisać prace zaliczeniowe w sposób zwięzły i uporządkowany, koniecznie stwórz plan pracy. Będzie Ci on bardzo potrzebny! Mało jest osób, które potrafią stworzyć dobry tekst, bez konieczności budowy szkieletu, na którym musi się on oprzeć.

Zaopatrz swój plan w podpunkty. Im jest ich więcej, tym lepiej. Masz w końcu pewność, że wyczerpiesz każdy temat w maksymalny sposób. Nie martw się, jeżeli Twoja praca na zaliczenie odbiega nieco od przyjętego planu. Najważniejsze jest to, by to właśnie ją dobrze napisać.

Mając odpowiednio przygotowany plan skup się na zdobyciu odpowiednich materiałów: literatury, czasopism naukowych, czy źródeł internetowych. Postaraj się aby źródła były aktualne i zawierały najnowsze informacje z danej dziedziny wiedzy. 

Po przygotowaniu planu pracy i zdobyciu niezbędnej „bibliografii” możesz z czystym sumieniem przystąpić do tworzenia swojej pracy zaliczeniowej.

 

Kompozycja pracy zaliczeniowej

W swojej pracy nie zapominaj o odpowiedniej kompozycji. Wstęp, rozwinięcie i zakończenie to pojęcia może i dla Ciebie banalne, ale zawsze warto ich konsekwentnie przestrzegać.

Co napisać we wstępie? Najlepiej, niech będzie to komentarz do tematu. Prace zaliczeniowe powinny być uporządkowane w ten sposób, by we wstępie były umieszczone najważniejsze informacje opisujące to, czym będziesz się zajmował w rozwinięciu.

Rozwinięcie powinno opierać się na jasnej argumentacji. Każda kolejna część powinna wynikać z poprzedniej, tworząc specyficzną, logiczną ciągłość. Jeśli porównujesz coś ze sobą, nie zapominaj o ustaleniu kategorii, w oparciu o którą dokonasz porównania.

W zakończeniu wprowadź krótką syntezę wszystkich przedstawionych argumentów. Poprowadź je tak, by były one konsekwentnym poparciem wszystkich tez. Tak napisane prace zaliczeniowe będą nie tylko ciekawe, ale i wiarygodne z punktu widzenia merytorycznego.

Prace zaliczeniowe to nie „bat” na studentów. Mają one uczyć jasnego, precyzyjnego formułowania treści i przekazywania jej w atrakcyjny dla odbiorcy sposób. Jeśli nauczysz się dobrze pisać swoje prace, będziesz czuć się w tym pewnie to ta umiejętność z pewnością przyda Ci się w przyszłym, zawodowym życiu.

Tworzenie pracy zaliczeniowej
Referowanie

A czym jest zatem referat?

Referat jest, mówiąc najprościej, tekstem przygotowanym do wygłoszenia w kręgu zainteresowanych osób. Przyjmuje się, że wystąpienie takie nie powinno trwać dłużej niż 15-20 minut. Celem referatu jest przekazanie wiedzy na jakiś temat. Można w nim zamieścić własny krytyczny komentarz wobec jakiegoś tekstu.

Referat jest wypowiedzią naukową, prezentującą przede wszystkim fakty i poglądy przedstawiane w pracach naukowych, a w mniejszym stopniu sądy i oceny jego autora. Różni się zatem od eseju, który ma charakter literacki i jest wyrazem subiektywnych poglądów autora.

Wskazówki:

1. Pisz w sposób zrozumiały dla odbiorców;

2. Posługuj się niezbyt rozbudowanymi zdaniami (ponieważ ułatwia to wypowiedź);

3. Pamiętaj, że część zasadnicza tekstu powinna być znacznie dłuższa niż wstęp i zakończenie;

4. Miej na uwadze, że chodzi o tekst, który powinien zostać wygłoszony;

5. Posługuj się stylem naukowym (pisz bezosobowo, unikaj wyrażania emocji);

6. Używaj sformułowań zwracających uwagę słuchacza na najważniejsze kwestie, np. „warto zauważyć…”, „na szczególną uwagę zasługuje…”, „ważne jest…”;

Układ referatu:

1. Ogólne wprowadzenie poprzez np. omówienie celu przygotowania referatu, przedstawienie kontekstu zagadnienia, anegdoty itp.;

2. Krótkie przedstawienie planu wystąpienia;

3. Informacje o wykorzystanym materiale, wskazanie literatury;

4. Treść właściwa referatu;

5. Podsumowanie, wnioski i komentarze, ewentualnie zagadnienia do dyskusji.

Referat można z łatwością połączyć z prezentacją multimedialną co zwiększy zainteresowanie słuchacza i ułatwi samo referowanie. 

Zasady edytorskie pisania referatów badawczych

Referat skład się z następujących części:

1. Tytuł – powinien być zgodny z treścią i podanym celem referatu;

2. Streszczenie – będące krótkim omówieniem zawartości referatu
– zawsze zawiera informacje o celu, metodologii badań i wynikach – nie powinno zajmować więcej niż 10
linijek;

3. Wstęp referatu – musi zawierać ogólne wprowadzenie do prezentowanego
tematu – nie powinien być dłuższy niż 1,5 strony;

4. Przeglądu literatury – jest omówienie w jaki sposób badane zagadnienie zostało przedstawiane przez innych autorów w literaturze przedmiotu – zajmuje od 2 do 4 stron;

5. Prezentacji badań własnych – na początku należy przedstawić cel i metodologie badań (max. 1 strona), następnie omawia się wybrane zagadnienia z przeprowadzonych badań (wykresy + komentarz). Prezentacja ta powinna stanowić spójną całość zgodną z tytułem referatu i jego celem. W tej części dobrze jest porównać otrzymane wyniki z wynikami dostępnymi w literaturze przedmiotu, co powinno zająć od 5  do 8 stron;

6. Zakończenie – jest prezentacją uogólnionych wniosków oraz wskazanie dalszych kierunków rozwoju analizowanego zjawiska/problemu badawczego – zajmuje od 1 do 2 stron;

7. Literatura – q referacie nie powinno zabraknąć spis wszystkich wykorzystanych w
referacie pozycji literaturowych: książki, artykuły, strony www, akty prawne, itp. Należy go przygotować alfabetycznie zgodnie z ogólnymi zasadami edytorskimi.

8. Przypisy – w referatach tak jak zazwyczaj w pracach dyplomowych stosuje się przypisy dolne

Podsumowując dobrze przygotowany referat badawczy powinien mieć około 14-16 stron.

Tworzenie referatów